سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیروزی حماس در جنگ 22 روزه فقط یک ادعا نیست!

 بنام خداوند جان و خرد

پیروزی حماس در جنگ 22 روزه فقط یک ادعا نیست!

 

یکی از مخاطبین محترم «عصر انتظار» نظری درباره پست قبلی ارسال کرده بود و بدون ارائه دلایل قانع کننده، پیروزی حماس را زیر سؤال برده بود. اینجانب نیز در انتهای نظر ایشان پاسخ مختصری نوشتم و البته گفتم که در یادداشتی به طور مفصل پاسخ خواهم داد و اینک به وعده خود عمل کرده و متن زیر را به حضور دوستان و مخاطبین عزیز ارائه می‌کنم. همچنین از همه‌ی دوستانی که در بحث شرکت کرده بودند سپاسگزارم.

 

در ابتدا از صمیم قلب عرض می‌کنم که «پیروزی حقیقی نابودی اسرائیل و محو اسرائیل از صحنه روزگار می‌باشد.» ولی علیرغم اینکه این غده‌ی سرطانی همچنان در فلسطین موجود است اما شکست این رژیم جعلی در نابودی حماس و اشغال نوار غزه یک پیروزی بزرگ و مقدمه‌ای بر حذف این ولد نامشروع از عرصه‌ی گیتی می‌باشد.

به منظور تعیین طرف پیروز و جبهه شکست خورده در جنگ اخیر باید اهداف مهاجم و توان نظامی، سیاسی و اقتصادی طرفین درگیر را مورد بررسی قرار داد.

 

بررسی اهداف رژیم اشغالگر قدس از حمله به نوار غزه و میزان موفقیت در دستیابی به این اهداف

مهمترین سؤالی که مطرح است هدف اسرائیل از حمله به غزه می‌باشد! همانطور که سید حسن نصرالله(حفظه الله تعالی) گفته بود دلایل حمله رسما اعلام نشد تا قضاوت درباره نتایج آن به راحتی امکان‌پذیر نباشد! هرچند سران تل‌آویو دلایل حمله به نوار غزه را به طور رسمی بیان نکردند، اما ادعاهای قبلی آنها و سخنرانی‌های آنان در کشاکش نبرد 22 روزه، چندین هدف را برای این حمله ترسیم می‌کند، اهدافی که به وضوح با شکست مواجه شد:

 

1ـ نابودی حماس و خارج کردن کنترل غزه از دست این جنبش یک از اصلی ترین اهداف این حمله تلقی می شد.

نابودی حماس و از بین بردن سران آن، یکی از مهمترین اهداف حمله عنوان شده بود که علی رغم حضور دائمی اسماعیل هنیه نخست وزیر فلسطین و اعضای اصلی کابینه او، این جنبش تا آخرین لحظات به اداره امور جاری غزه علاوه بر اداره موفق جنگ نامنظم با ارتش رژیم صهیونیستی ادامه داد.

لازم به ذکر است از آغاز تشکیل هسته‌های مقاومت تا کنون سرداران و قهرمانان زیادی از آنان به شهادت رسیدند. شیخ عزالدین قسام، دکتر رنتیسی، شیخ صلاح شحاده، دکتر فتحی شقاقی، شیخ احمد یاسین و ... را هرگز از یاد نخواهیم برد اما آیا با ترور این مجاهدان خللی در عزم و اراده مقاومت بوجود آمد؟ آیا آن گونه که صهیونیست‌ها می‌اندیشند با ترور رهبران می‌توان گروه‌های مقاومت را از میان برداشت؟! آیا به شهادت سردار مجاهد«نزار ریان» و «سعید صیام» حماس تسلیم دشمن نژادپرست شد؟! البته توقع نا بجایی است که رهبران گروه‌های مقاومت بدون رعایت نکات امنیتی در مجامع حضور یابند چون در هر صورت، شهادت هر یک از این دلاوران هزینه‌هایی برای مقاومت دارد!

2ـ تلاش برای توقف موشک‌پرانی حماس به سمت سرزمین اشغالی

یکی از ادعاهای دائمی دشمن صهیونیستی، موشک‌های شلیک شده به شهرک‌های صهیونیست نشین است که تبلیغ فراوانی را روی این موضوع متمرکز کرده بودند و متأسفانه رئیس‌جمهور جدید و بی‌تجربه‌ی آمریکا نیز این ادعا را احمقانه تکرار می‌کند در حالیکه این موشک‌ها کاملا دست‌ساز بوده و نهایت طول آنها 2 متر می‌باشد که حداکثر برد 50 کیلومتری را تجربه کرده و از ابتدای شلیک این موشک‌ها تا به حال تنها حدود 40 نفر را کشته‌اند و در حقیقت وسیله‌ی آتش‌بازی می‌باشند لکن دنیاپرستان صهیونیست طاقت کوچک‌ترین تهدید علیه جان بی‌ارزش خود را ندارند در حالیکه در غزه مردم زیر باران آتش و گلوله سرافرازانه زندگی می‌کنند!

پس از پایان جنگ رژیم صهیونیستی نه تنها نتوانست این حملات را متوقف کند بلکه در شناسایی و انهدام کارگاه‌های ساخت این موشک‌ها و حتی تشخیص محل شلیک آنها ناکام ماند.

 

3ـ آزاد نمودن سرباز صهیونیستی که در دستان پرقدرت حماس اسیر می‌باشد.

ارتش بی‌رحم صهیونیست نه تنها موفق به آزاد کردن سرباز خود نشد بلکه 3 سرباز و افسر دیگر این رژیم نیز در روز اول حمله‌ی زمینی به اسارت نیروهای مقاومت درآمدند. لازم به ذکر است که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل کماکان از شناسایی محل اختفای سرباز اسیر خود عاجزند. 

4ـ احیای وجهه مخدوش این رژیم در افکار عمومی جهان و شهرک‌نشینان صهیونیست

اعتراضات گسترده و بی سابقه‌ی مردم جهان علیه جنایت‌های رژیم اشغال‌گر قدس و اقدام برخی کشورها در قطع روابط سیاسی و اقتصادی با این رژیم شکست بزرگی را برای این رژیم رقم زد. اعلام انزجار عمومی از این رژیم و راهپیمایی های متعدد علیه جنایات اسرائیل در نوار غزه همراه با قطع روابط تجاری و سیاسی برخی کشورها با این رژیم و تحریم کالاهای صهیونیستی ضربه‌ای بزرگ بر پیکر زخمی و پوسیده این گروه غاصب بود!

 

5ـ اشغال کامل فلسطین و یا به قدرت رساندن جنبش طرفدار اسرائیل یعنی فتح

با حمله حماس به دفاتر فتح، اسنادی به دست آمد که حکایت از وابستگی فتح به دشمن و جاسوسی این جنبش به نفع تل‌آویو داشت و همین امر موجب تنفر ساکنان نوار غزه و کرانه باختری از سران فتح شد اما در این جنگ مردم سرزمین‌های اشغالی به خوبی دیدند که اسرائیل تنها با حماس و جهاد اسلامی مشکل دارد و فتح را سدی در برابر امیال توسعه‌طلبانه خود نمی‌بیند. به لطف پروردگار دولت حماس همچنان پایدار است و در برابر اشغال کامل فلسطین ایستادگی می‌کند.

 

6ـ پیدا کردن راه حلی برای برون رفت از بحران‌های داخلی اسرائیل با استفاده از فرافکنی

رسوایی دولت اولمرت جنایتکار و استعفای وی و عدم توانایی لیونیِ سنگدل در تشکیل دولت، در کنار بحران‌های مالی این رژیم نامشروع و ناتوانی دولتمردان تل‌آویو در جذب شهروندان یهودی بحرانی سخت را در این رژیم پدید آورده است و به نظر استراتژیست‌های صهیونیست تنها راه مقابله با این بحران‌ها وجود دشمنی خارجی است که بتوان با بهره‌برداری تبلیغاتی از وجود این دشمن، اتحادی در داخل بوجود آورد و بر مشکلات عدیده‌ی داخلی سرپوش نهاد!

 

با توجه به موارد فوق واضح است که رژیم جنایتکار صهیونیست به اهداف خود دست نیافته است و نهایتا بحرانی دیگر به مشکلات این رژیم افزوده شده است.

 

بررسی توان نظامی و اقتصادی طرفین جنگ و حامیان سیاسی و تبلیغاتی آنها

در خصوص توان نظامی و اقتصادی دولت حماس و رژیم صهیونیستی نیز ناگفته پیداست که سلاح‌های پیشرفته‌ی اسرائیل و جنگنده‌ها و تانک‌های بی‌شمار این رژیم غاصب هرگز قابل مقایسه با سلاح‌های سبک نمی‌باشد. بمباران بی‌امان غزه، رفح، خان یونس، جبالیا، بیت حانون و ... توسط توپخانه و جنگنده-بمب افکن‌های اسرائیل با حجم آتش 53 گرم ماده‌ی منفجره برای هر متر مربع بسیار مخرب‌تر و کشنده‌تر از موشک‌های دست‌ساز حماس بود. هر بیننده‌ای با دیدن چنین آماری در ابتدا تردید نخواهد کرد که حجم برتر آتشباری موجب پیروزی جناح مجهز تر شده است اما واقعیت آن است که مجاهدان مقاومت و مردم بی‌دفاع غزه هرگز تسلیم این دشمن تا دندان مسلح نشده‌اند. آیا می‌توان چنین مهاجم متخاصم مجهزی را پیروز دانست؟! آیا با علم به توان نظامی طرفین، می‌توان آمار کشته‌های طرفین را ملاک پیروزی دانست؟! به خاطر داشته باشید که از میان بیش از 1400 شهید در نوار غزه، تنها 45 تن از نیروهای حماس بودند که حدود 10 نفر از این شهدا از نیروهای پلیس بودند که در روز اول هجوم صهیونیست‌ها به فیض شهادت رسیده بودند در حالیکه اسرائیل از بیان تعداد کشته‌ها و مجروحین خود که همگی نظامی بودند خودداری می‌کرد ولی بر اساس آمارهای غیر رسمی بیش از 20 سرباز و افسر صهیونیست با دستان پرتوان مبارزان فلسطینی راهی جهنم شدند که تصویر برخی از این کشته‌ها در رسانه‌ها پخش شد!

البته می‌توان ادعا کرد که همه‌ی کشته‌ها از حماس هستند چون حماس چیزی جز «حرکت مقاومت اسلامی» مردم فلسطین نیست و بدون تردید اکثریت قریب به اتفاق مردم نوار غزه حامی عضو مقاومت هستند! برای جلوگیری از خجلت بیشتر متجاوزان صهیونیست و حامیان داخلی و خارجی آنها از ذکر آمار کودکان، زنان، خبرنگاران و تیم‌های پزشکی کشته شده و نیز آمار مجروحین صرف‌نظر می‌گردد!!!

از سوی دیگر محاصره‌ی چند ماهه غزه و بستن تمامی گذرگاه‌ها توان اقتصادی ناچیز ساکنان نوار غزه را شدیدا به تحلیل برده بود در حالی که اسرائیل با پشتوانه حمایت‌های بی‌دریغ شرکت‌های صهیونیستی و دولت‌های فاسد اروپایی و آمریکا و حتی برخی سران اعراب خیانتکار در منطقه هیچ‌گونه کمبود مالی احساس نمی‌کرد و مغرور و سرمست از تمکن مالی و تسلیحاتی و دلگرم به پشتوانه‌ی سیاسی آمریکا و اروپا و با اطمینان به سکوت و سازش عربستان و مصر کمر به نابودی حماس بسته بود! سکوت مجامع بین المللی، بی‌اعتنایی شورای امنیت و سانسور شدید خبری وقایع غزه و ارسال وقیحانه سلاح از آمریکا به سرزمین‌های اشغالی همه‌ی شرایط را برای پیروزی اسرائیل فراهم کرده بود اما مقاومت مردم غزه و پایمردی مقاومت اسلامی به همراه حمایت‌های مردم آزادی‌خواه و مسلمانان غیور جهان سرنوشت دیگری را برای این جنگ نابرابر رقم زد و در کمال ناباوری ابرقدرت‌های دنیا، حکام صهیونیست مجبور به عقب‌نشینی و آتش‌بس یکطرفه شدند!

البته دلایل دیگری نیز برای اثبات پیروزی حماس می‌توان برشمرد که فعلا بیان آنها ضروری نیست. به عنوان مثال یکی از این دلایل، شکست اطلاعاتی رژیم کودک‌کش و عدم اطلاع دقیق از توان مقاومت است چرا که وزیر خارجه این رژیم ادعا کرده بود که بر اساس برآوردهای دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی می‌توان حماس را ظرف سه یا چهار روز نابود کرد در حالی‌که پس از 22 روز نبرد سنگین نتواستند مقرهای حماس را شناسایی و نابود کنند!

در صورت تمایل مخاطبان گرامی «عصر انتظار» در پست‌های بعدی به ذکر دیگر دلایل پیروزی حماس خواهم پرداخت.

در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که اعلام آتش‌بس یک‌جانبه نیز همانطور که «اسامه حمدان»، نماینده حماس در دمشق بیان داشته، دور زدن تلاش‌های مصر برای دستیابی به توافقی درباره پایان جنگ است و اسرائیل با آتش‌بس یک‌جانبه بیش از هر چیز دیگر به دنبال فرار از مطالبات و دادخواست‌‌‌های نتایج جنگ است.

 

                                                       والسلام علی من اتبع الهدی

                                                        محمد مهدی پوینده